Na vijf weken Portugal (deel 2)

In elke stad waar ik naar toe zou gaan zou ik volgens Luis iets heel anders beleven. Porto was er voor de port wijn en de Douro rivier en om wat cultuur te snuiven. Coimbra was er voor de te gekke feestjes en de losgeslagen studenten. En dan was het nu tijd om mijn lichaam kennis te laten maken met spiermassa´s die voor mij 22 jaar onbekend zijn gebleven. Ik ging leren surfen. En dat kan je nergens beter dan in Peniche (zo zegt iedereen).

Met Coimbra en de warme nachten nog in mijn achterhoofd vertrok ik weer met de superdeluxe bus richting het zuiden. Peniche is een plaatsje aan de westkust van Portugal en staat bekend om zijn lange, brede surfstranden. Het kleine stadje is omringd door stranden die ieder voor zich iets speciaals hebben. De bekendste is het zogeheten ´supertube´ strand, vernoemd naar de supertube golven. Dat zijn de bekendste golven die op het hoogste punt naar beneden klappen, waardoor er een tunnel ontstaat. De kunst is om hier door heen te kunnen surfen, maar dit is echt weggelegd voor de mensen met ervaring. Op dit strand wordt ieder jaar de World cup surfen gehouden en kan iedereen genieten van de ongekende talenten en waanzinnige acties van niemand minder dan Kelly Slater (11 jaar achter elkaar wereldkampioen surfen) en andere toptalenten.
Helaas voor mij werd de Worldcup nou net niet dat weekend gehouden, maar vindt het weer in oktober plaats. Tijd voor een nieuwe Kelly Slater, dacht ik (toen).

Van lokale bussen hebben ze in Peniche nog nooit gehoord. Toen ik uitstapte op het station keek ik tegen niets meer dan witte gebouwen en rokende machines op. Ik stond midden op een industrieterrein en een strand? Waar was het strand? Na een sterke café, die je als een shotje achterover dient te slaan (het is overigens gewoon koffie) kwam ik er achter dat er geen bussen reden en Peniche zo´n  4 kilometer verderop lag. Ik besloot mijn portemonnee pijn te doen in plaats van mijn benen en schoof naast een gezellige taxichauffeur. Die overigens ook geen Engels sprak, dus mijn skills werden weer op de proef gesteld. Na een vriendelijk afscheid en de afspraak dat hij me ook weer terug zou brengen aan het einde van mijn surftrip, gooide ik de krakende deur open van het ´Baleal surf hotel´.

Het zag er gezellig uit en had alles wat ik van een surfhotel verwachtte. Een lange rij bungalow huisjes voor de grotere groepen mensen, een paar surfboards en bodyboards aan het hek als decoratie, een badplaats voor je wetsuit, een eigenaar met een dikke joint in z´n hand, een heerlijk zonnetje. Ja! Je leest het goed, de eigenaar van het hostel verwelkomde mij vriendelijk met een uitgestoken hand en de warme geur van het welbekende M-plantje. In Portugal is het roken van wiet eigenlijk een gedoogd iets. Je mag 3 mooie plantjes in je achtertuin hebben staan en ook 3 gram op zak hebben. Je mag het alleen niet op straat oproken, maar kenners zeggen dat de politie je alleen een waarschuwing geeft en je spul afpakt als ze je pakken, verder niets.

Die avond was precies wat een avond in het surfhotel moest zijn. Een port wijn met een ronde kaas in het midden, mensen op stoelen rond een vuur, de eigenaar met een joint en een gitaar met tekstboek. Het tekstboek was vooral noodzakelijk. Aangezien ik de de gitaar in mijn hand had en ik samen met de eigenaar een nummer probeerde te zingen, maar vreemd genoeg vergat hij steeds de tekst en later op de avond ook de melodie van een voor hem, zoals hij zei, toch heel bekend nummer. Hij vroeg zich lachend af hoe het kwam en nam nog een hijsje van de joint.

Diego, heette hij, nam me mee in een busje naar de zee. We gingen op zoek naar een strand met goede golven. De eerste stap voordat je gaat surfen is de golven chekken. Kijken wat ze te bieden hebben voor je je surfpak aantrekt.
´Dit is een uitstekend strand´, zei hij. Ik keek naar de zee en zag wat mensen op het strand en wat verdwaalde surfers. Deze golven waren nog niet eens spannend genoeg zonder surfboard, vond ik, maar ik volgde Diego. Hij was de master vandaag.

Na wat gymoefeningen op het strand en kikkersprongen door de lucht gingen we het water in. Holy shit! Die golfjes leken vanaf de kant toch veel kleiner en ik had er geen rekening mee gehouden hoe krachtig ze je surfboard proberen mee te nemen terug naar het strand.

De eerste golf die ik pakte was geweldig! Ik stond niet, maar ik lag met mijn buik op het surfboard en het enige wat ik moest doen was mijzelf met mijn handen opdrukken. De kracht die de golf heeft als hij je meeneemt is geweldig! Helemaal bovenop zo´n board! Ik werd zo enthousiast en na een aantal keer vallen en opstaan en grote slokken zeewater, stond ik bovenop de golf en keek ik recht in het lachende, trotse gezicht van Diego. Weer iemand op de golven gezet.

Die avond ging ik mijn eerste surfles vieren met 3 gekke Australische jongens die wel wisten hoe je zoiets moest aanpakken. Een grote schaal met punch verscheen en al lachend en lallend gingen we de nacht in, een grote groep Portugezen volgend die vast wel naar een goed feestje gingen. Tussen de maisvelden (wat een rare route?) gaf ik mijn zoveelste Nederlandse les aan geinteresseerden en na een housefeest aan het strand, nachtstrandwandelingen en meer punch werd ik weer thuisgebracht door wat Portugezen die daarna de weg zelf niet meer terug wisten.

Na nog meer feest en Archie, de hostelhulp, die mij graag surfles gaf voor een kleine tip, verbleef ik uren in de zee en in de club. Peniche is geweldig. Iedereen komt daar om te surfen en te feesten. (oh en meiden, wil je altijd al surfen? Neem dan daar je surfles. 80% is er man, aangezien er meer mannen surfen dan vrouwen.)

De taxichauffeur hield zich aan de afspraak en nam me weer mee, naar mijn grote witte vriend met een bordje Lisboa voorop. Ik ging weer door.

Até ja!  Felicia

Geef een reactie

