Olympische honger

Van al dat sporten op tv krijg ik honger. Een honger die eens niet te stillen is met een lekkere zak chips of een groot bord met bami.
Zonder ook maar enige trek te hebben krijg ik honger naar vrije banen die ik zal berennen, naar het zweet dat van mijn rug gutst na een grote inspanning en naar de
uiteindelijke trots waarmee ik onder de douche stap. Ik heb nog nooit zo’n goed sportdieet gevolgd als het volgen van de Olympische spelen.

Het begint met de tv. Ik ga zitten op mijn favoriete plek, pak de afstandsbediening en zet hem op Nederland 1. En dan komt het. Elke sport die ik bekijk maakt mij ook willen sporten.
Zodra de meisjes over het veld rennen met hockeysticks vergeet ik hoe erg ik mijn docent vervloekte toen die mij op de middelbare school het veld opstuurde met een stick. Ik zie alleen maar kracht, inspanning en discipline.
Ik wil net zo hoog kunnen springen als de hoogspringers met hun ranke lichamen moeiteloos over het stokje springen. Ik zie de zwemmers gaan en vergeet hoe vervelend ik de snelheidszwemmers vind in het zwembad als ik  op zondag rustig mijn baantjes aan het trekken ben. Ik vergeet de keren dat ik heb gevraagd aan de fitness trainer of ik hier echt niet te brede schouders van krijg, ik wil namelijk geen mannenlichaam, zeg ik dan. Zelfs als de mannen aan het kogelstoten zijn en nog hard aan het naschreeuwen zijn, beeld ik mezelf in op het veld. Met een grote ijzeren bal in mijn hand.
Een record neerzetten is dan het enige wat ik nog wil.

Dit ritueeltje eindigt altijd met dat ik binnen een half uur mijn sportkleding aan heb en voor de tv zit te stretchen. Voorbereiding op mijn training.
Ik stel mezelf voor dat ik mijn dagelijkse training ga doen, als voorbereiding op de Olympische Spelen van 2016. Aangezien ik geen hockeystick thuis heb liggen en ook niet beschik over een grote zware bal, zal de weg mijn terrein zijn. Ik zal dan in het stadion in Rio rennen en heel nonchalant naar mijn blokjes kijken. Die er natuurlijk zullen zitten tegen die tijd, want dat hoort nu eenmaal bij een topsporter. Maar ook weer niet dat ze zo uitpuilen. Als dat gebeurt zal ik net op tijd mijn training weer iets aanpassen totdat het weer nonchalante blokjes te noemen zijn. Maar ik zal daar dus rennen. De camera zal op mijn gezicht inzoomen en ik zal zenuwachtig heen en weer springend zwaaien naar het publiek als mijn naam wordt omgeroepen. Om daarna mijn plek in te nemen en mijn voeten zorgvuldig op het startblok te plaatsen. Met het hart bonkend in mijn keel, concentratie op 100. Als ik maar niet te vroeg weg sprint. Niet te vroeg. Te vroeg betekent diskwalificatie, en diskwalificatie betekent alle training voor niets. Voor niets alle lekkernijtjes halveren op verjaardagen, voor niets de zin ´Nee voor mij niet, ik drink niet´ uitspreken en ook voor niets iedere ochtend 100 kikkersprongen naast mijn bed. Alles draait om die sprint met de bekende ringen in mijn kielzog.  En dan het rennen. God, wat ziet dat er toch mooi uit.
Wat ziet het er toch godsheerlijk uit om die benen bijna helemaal te strekken en alle spieren op constante spanning te zien. Op tv dan.
Want als ik stiekem naar mijn weerspiegeling kijk in een raam langs de weg, valt mijn Olympische droom meteen in duigen. Het gaat toch allemaal net wat stroever en langzamer dan ik dacht dat ik deed.

Geen Olympische droom dus. Ik laat het echte werk voor de echte sporters. Ik bedenk het gejuich van de tribune en het hardschreeuwende gecoach aan de zijlijn er gewoon bij. Maakt het allemaal net iets uitdagender.
Met een sprint op ´t eind. Om uiteindelijk trots en voldaan onder een warme douche te stappen. Maar dat is voor later.

Voor nu blijft mijn trots voor onze kanjers in Londen.

Geef een reactie

