Vreemde maniertjes

Het was niet de felle zon die mij plots deed opkijken van mijn boek. Mijn boek waar ik al een uur onafgebroken in had zitten lezen en die ik alleen een klein moment onbekeken liet, wanneer ik een nipje van mijn koffie nam. Het waren de twee ontzettend lange stelten die zich naast mij neer plaatsten en zo in het kleine hoekje van mijn rechter netvlies belandde. De 12 cm hoge hakken, voor een schoenfanaat geen gokje, die fel oranje gekleurd waren en uiterst inefficient voor de kattenkopjes die het terras omgaven, maakten mij mijn hoofd opheffen om het totaalplaatje te zien. Ik wist zeker dat ik verrast zou worden met iets dat waarschijnlijk over een hoog drama factor zou beschikken.

Het meisje had zeker de factor. Die van haar rees zo hoog dat zelfs bijna haar lange lichaam er niet bij kon. Het was een totaalplaatje. Stelten van hier tot ginder. Een wit minibroekje waar twee flatteuze mini billetjes onderuit floepten, wat zeker niet onbedoeld was. En een alle kleuren van de regenboog bevattend topje die haar hartjespiercing niet verborg. Ze sprak met een man. En niet zomaar een man. Een oude man. Die heel erg zijn best deed om het verveeld kijkende meisje op te vrolijken. Een vriend was een te vage defenitie en omdat hij zenuwachtig om zich heen keek, streepte ik een vader ook door. Ik rook geld. Vies verdiend geld.

Ik was niet de enige die dit merkwaardige duo opmerkte. Alle omzittenden op het terras keken met hun ogen richting hen. Er werden dingen gefluisterd in andermans oren, waarna er na een aantal seconden hoofden heel zachtjes en onopvallend om werden gedraaid. Hij ging zitten. Zij bleef staan. Hij ging weer staan. Zij ging weer zitten. Ik had dezelfde verbaasde uitdrukking als de man op mijn gezicht. Hij keek naar haar. Zij naar hem. Hij naar mij. Shit, net doen of ik lees. Uiteindelijk ging het meisje zitten toen hij haar stoel naar achteren schoof. Goede manieren kon ik het niet vinden. Maniertjes daarintegen, wel. Er werd koffie, taart, prikwater en een likeurtje besteld. Het meisje nam alleen water. Iemand moest haar eens het verschil uitleggen tussen het belang van een kort wit broekje en gezonde koolhydraten.

Als een leeuw op zijn prooi, wachtte ik als een verslaggeefster op drama. Hier moest zeker weten iets gaan ontstaan. Ik bestelde nog een koffie. Het kon niet zo kalm blijven als dat het nu deed, met alleen het heen en weer gekijk en soms een korte woordenwisseling. Hij was te oud, zij was te kort gekleed. Zijn ogen gingen heen en weer over het terras alsof hij wachtte op een derde die hun zou vergezellen. Misschien wel met een kort blauw broekje. Het meisje floot naar een hond die zich onder de tafel van hun buren had verscholen en bleef dit herhalen. Terwijl er toch duidelijk een hondenlijn hem tegenhield. Hardnekkig doorzettingsvermogen met een kort wit broekje. Die meid ging nog eens ergens komen.

En daar kwam hij aanlopen, het drama. Zijn ogen zochten het terras af en bleven rusten op hun tafeltje. Van het tafeltje, naar het meisje, naar het korte witte broekje, naar het meisje, naar de man. De man keek ook. Opluchting en een kleine lach op de man z´n gezicht  toen hij naar het dikke postuur en het kalende hoofd van de jongen keek, verhulde veel. De lach van het meisje verdween toen ze hem van boven naar beneden bekeek. ´Ik ben Tom´ en schudde de man een hand en gaf het meisje een korte kus op de wang, waarbij hij een beetje wankelde. ´Beetje zenuwachtig haha´ en wankelde nog eens. ´Tessa´ en ze richte haar blik verveeld naar de grond. Het bleef zo lang stil dat ik zelfs bijna begon te praten, om het gesprek op gang te houden. ´Ik zal de popcorn betalen hoor´ zei het sulletje tegen de vader gericht. Lachend ging vader weer verder met zijn taart, wetende dat het witte broekje wel aan zou blijven. Zwijgend en ongemakkelijk liepen ze weg met z’n tweeën.

Dat werd zeker de leukste blind date ever. Waarschijnlijk vol vreemde maniertjes en een shitload aan drama.

 

Geef een reactie

