Music, please!

Ik wil achtergrondmuziek. Altijd en overal, zoals bij een film. En niet alleen op momenten dat muziek dansbaar is, maar juist op de momenten dat je het niet verwacht. Als je over straat loopt, in een stille steeg. Of in de trein zit en uit het raam staart. Op die momenten wil ik dat er een onzichtbaar iemand zomaar ineens de volumeknop aanraakt, omdraait en mijn moment voorziet van wat begeleiding.

Iedere dag worden dan alle momenten omlijst met een ritmische begeleiding die bestempeld hoe ik me voel en de momenten vanzelf speciaal maakt. Ik wil lopen in een vast ritme en stil kunnen staan om naar boven te staren, omdat dat zo mooi past bij de muziek. De tijd stopt, mensen staan stil en kijken. Benieuwd naar wat er gaat komen wachten ze gespannen af of volgen mijn voorbeeld. Mijn handen gaan de lucht in op het hoogtepunt en zakken daarna melodieus terug, in mijn jas, waar ze wachten op verstrengeling. Iets met andere handen. Handen die hetzelfde willen, hetzelfde voelen als de mijne. Ook zoekend naar andere aders, andere nagels , om te strelen, te bekijken, te kussen. Dat kan gewoon en met de juiste muziek krijgt het allemaal een extra lading. Dan wordt er wat van gevonden. Zonder muziek zijn het gewoon handen.

Mensen mogen het horen. Mogen weten waar ik aan denk als ik muziek hoor, zonder dat ik het zeg. Ik wil het niet zeggen, want woorden zullen het nooit mooier maken, alleen verminderen. Aannames zijn daarentegen van harte welkom. De enige gelegenheid waarbij het ontzettend juist is om aannames te maken, is bij het invullen van een moment. Muziek laat je iets van iets vinden. Daardoor is het lopen door een steegje, niet zomaar meer een steegje, maar een zoektocht. Naar iets. Naar wat, dat is voor iedereen verschillend. Het ligt er maar net aan welke muziek je uitkiest.

Geef een reactie

