Té bizar gewoon!

 

Ik maakte net iets mee! Té bizar gewoon. Snap je? Ik liep gewoon door de winkel en een meisje liet gewoon haar mandje vallen. Zo ineens. Floeps. Op de grond. Té bizar man. Echt.
Wow. En ze had meel man! Ja meel zeg ik je. Gescheurd was dat pak. En weet je wat ze toen deed? Noh! Ja, je raad het niet hoor, maar ze zette het terug. Gewoon, met een scheur jonge. Noujaaa. Ik had echt zoiets van. Ja. Weet je wel? Dat doe je toch niet? Nee toch? Echt bizar.

Hoe vaker je een woord tegenkomt, hoe raarder het gaat klinken. Vooral als het woord ineens populair wordt, wat daarvoor gewoon een heel simpel normaal woord was. Neem bizar. Zeg dat eens heel vaak achter elkaar en op een gegeven moment kun je het niet meer normaal uitspreken. Ik niet in ieder geval. Ik ga er over nadenken. Wie heeft dat woord ooit verzonnen? Hoe kom je op zo’n raar woord? Bizar. Werd de bedenker geïnspireerd door bizons? Misschien zat hij in een weiland tussen bizons met een schrijfboekje voor hem. Voorbereidend op een grootste ontdekking. En hij dacht. Wat een uitzonderlijk vreemde situatie. Ik. Met deze bizons om me heen. Bizons. Bizar. Bizar! En het woord bizar zag het levenslicht.

Maar los van hoe het woord ooit is bedacht. Wat ik nog frappanter vind (over dit woord zou ik ook een pagina vol kunnen schrijven) is hoe dit woord ineens zo veelvuldig wordt gebruikt. Bovenstaande tekst is ongeveer een dagelijks, zo niet wekelijks monoloog van een meisje dat alles in haar leven bizar vind. Bizar is het nieuwe vreemd. Of het nieuwe raar. Waar bizar eerst nog momenten omschreef die echt ontzettend raar waren. Momenten waarbij het vermoeiend was om heel heel heel hééééééél raar te zeggen, gebruikte je het woordje bizar. Maar wat is dan nu in de plaats voor bizar gekomen? Hoe kan je nu heeeeeeeeeeele bizarre situaties omschrijven? En als bizar nu hetzelfde betekent als raar, verdwijnt raar dan over een aantal jaar? Wordt dit dan zo langzaamaan onze maatschappij uitgeduwd? Of is bizar een bevlieging? Een tijdelijke rage? Een slippertje in een goed huwelijk? En gaan we over een tijdje weer door met alleen het woordje raar?

Soms zijn woorden zo’n mooie ontdekking, anders dan andere woorden. Dat moet je laten. Niet te vaak gebruiken. Een gucci jurk die 2 keer per jaar uit de kast gehaald wordt, alleen voor de gala feesten. Daar hoort het woordje bizar ook thuis, als het aan mij ligt. Ik vind het leuk om eventjes op te kijken als dit woordje in een dialoog voorbij komt. Even stilstaan bij de originaliteit en de combinatie van de letters. Laat raar maar gewoon zijn werk doen. Anders moeten we ook weer een alternatief voor bizar vinden. En daarvoor moet iemand een dagje of 2 met een schrijfboekje ergens gaan zitten. En daar heeft toch niemand tijd voor.

En raar heeft iets wat bizar niet heeft. Het is namelijk een palindroom. Jaha. Dát is pas bizar.

2 thoughts on “Té bizar gewoon!

Geef een reactie

