Jongleren met twee levens

agendaAls student krijg je niet niet alleen de opgave om de studie die je bent begonnen met succes af te ronden, je krijgt er ook nog eens de opgave ‘onderhouden’ bij. Je tweede thuis welteverstaan. Helemaal als je graag bestempeld wordt als een sociaal persoon en daardoor vaak in de kroeg, kantine, huiskamers van studentenhuizen, backstage bij concerten of op de 14 m2 kamer van je nieuwe vrienden blijft hangen. In het eerste jaar dat ik op kamers ging, ging er een wereld voor me open. Ik kreeg ineens 13 m2 waar ik zelf helemaal de baas over was. Nouja, in feite was de IB-groep dit, want ik kon deze kamer geheel betalen met mijn studiefinanciering, but who cares! Ik kreeg een tweepersoonsbed waardoor er nog maar zo’n 4 m2 overbleef om in te leven, maar ik was blij! Ik heb toen, op dit jaar na, het drukste sociale jaar gehad vol met verplichtingen, toneelstukken en wilde feestjes. Soms rare feestjes, waarop je wild heen en weer staat te zwaaien met je lichaam in een hippie-jurk en op het moment dat je even stilstaat en om je heen kijkt, beseft dat iedereen kan genieten van jouw Lady gaga/Beyonce/Madonna imitatie en je daar alleen maar blij van wordt. Ik zat in het eerste jaar van de Academie voor Theater op de FHK. Een jaar waardoor ik zo open ben gaan staan voor alles en iedereen, dat ik soms van voren niet meer wist dat ik achter nog leefde. Het was een geweldige tijd, maar soms ook een iets te drukke.

Mijn leven verplaatste zich van Nieuwveen naar Tilburg. Ik kreeg zoveel vrienden daar en mensen die ik ergens vaag van kende, dat ik bijna geen tijd meer zag om thuis de oude Felicia te zijn. De academie eiste zo’n 60 uur per week van me op en de avonden was ik nooit op mijn kamer te vinden, maar in de stad of bij iemand thuis. Het werd druk. En toen begon ik de druk te voelen die waarschijnlijk alle uitwonende studenten wel voelen. Hoe moet ik deze twee levens gaan combineren? Hoe ga ik in vredesnaam mijn ouders nog zien en vertellen hoe het gaat, plus mijn oude vrienden zien, plus het huiswerk afmaken wat ik heb opgekregen, plus de tijd vinden om te treinen (Nieuwveen is twee uur reizen) en tussendoor bijkomen van alles wat ik meemaak? Het was een jaar waarin ik mezelf 20 keer ben verloren en ongeveer vijf keer heb teruggevonden. Waarin ik er achter gekomen ben dat familie en vrienden je basis zijn waar je, als je ze goed onderhoudt, altijd op terug kan vallen. Het was het jaar waarin ik planner werd.

Momenteel studeer ik IEMES (International, Event, Music and Entertainment Studies). Een opleiding waar je minder contact- en studieuren hebt dan de FHK en waarbij je dus wel in de middag spontaan een kopje koffie ergens kan drinken. Ik was drukker gewend, dus ik werd ambitieus. Met een bestuursjaar, twee baantjes en een excellentietraject (Scratch Magazine) erbij zijn mijn dagen weer goed gevuld. Alleen ben ik nu ouder en, jaja, wat wijzer. Ik ben nu niet alleen verslaafd aan chocola, maar ook aan weekplanningen. Zondag moet ik precies weten hoe mijn week eruit gaat zien en wanneer ik tijd heb om aan iets te gaan werken, of juist te ontspannen. Dit geeft me ontzettend veel rust en ik raad het daarom ook iedereen aan. Helemaal als je het ook net zo druk hebt als ik beschrijf, bevrijd jezelf dan van kopzorgen en stress, en plan gewoon je week in. Zo weet je precies hoeveel tijd je voor iets hebt en kom je niet op het laatste moment in de knoop met deadlines etc. Tenminste, minder snel. Maar nog het meest belangrijke is, is dat je weet wanneer je tijd hebt voor je familie en je vrienden. Misschien is het niet zo spannend en hip om je afspraken (soms) weken van te voren in te plannen. Maar zo weet je wel dat je ze ziet en dat is het belangrijkste. Ben je ambitieus? Koop dan die agenda of weekplanner, en begin ermee. Echt, je gaat versteld staan van hoeveel je eigenlijk kan doen in een week (stond ik wel in ieder geval).

Geef een reactie

