Voor de gek gehouden (?)

sportenDe goede voornemens gaan goed! Het lijstje wat ik netjes heb gemaakt in 2013, wordt met alle liefde nageleefd. Gelukkig maar, want dit was vorig jaar wel anders. Toen verzon ik alle smoesjes die ik maar kon bedenken, om maar niet naar de sportschool te gaan en stelde ik mijn begindag steeds langer uit. Want ja, het is toch zonde om die oliebollen weg te gooien. Ik moet toegeven dat de eerste paar dagen ‘tricky’ waren. Ik zat nog helemaal in die feel good, stay home mood en het lekkere eten leek maar niet op te gaan. En ook het weer nodigde me niet uit om lekker buiten te gaan rennen. Maar eenmaal weer in mijn ritme van werken, studie en bloggen is ook mijn motivatie weer naar boven gekomen en heb ik de sportschool mijn kunsten laten zien.

En dit jaar wordt: geen strijd voeren. Die strijd met wel sporten, maar eigenlijk niet willen. Wel gezond willen eten, maar ook willen snoepen, daar ga ik niet meer aan doen. Wel iets willen doen, maar niet weten of ik het goed doe. Het is het een of het ander, als ik kies voor een gezond leven, dan moet ik daar ook voor gaan. Nu ken ik mijzelf wel een beetje en weet ik dat ik met een aantal trucs mijzelf wel om de tuin kan leiden, mocht mijn motivatie toch even beneden het nulpunt liggen.
Zo zat ik vanmiddag met mijn sportkleding aan, aan mijn studie te werken. Dit heb ik uit voorzorgsmaatregelen gedaan. Als ik mijn kleding al aan heb, dan is het wel erg zonde om dan uiteindelijk toch niet te gaan sporten. Mijn gevoel keert ook rustig aan om, bij de gedachte dat ik straks goed bezig ga zijn. En jawel hoor, anderhalf uur later stond ik op de loopband.

De keren dat ik niet aan mijn studie heb kunnen werken, vanwege de aandoening ‘ik weet nooit waar ik moet beginnen met mijn stapel’ zijn ook al niet meer op een hand te tellen. Maar ook daar heb ik iets voor gevonden. Ik zeg gewoon zachtjes (in mezelf), we beginnen gewoon met een kleine schets. Die vervolgens vast en zeker zal uitgroeien tot iets moois. En met die zachte woorden, wordt de drempel verlaagd. En kan ik er ineens veel makkelijker overheen stappen dan voorheen.

Heerlijk. Toegepaste naïviteit in haar puurste zijn.

 

 

2 thoughts on “Voor de gek gehouden (?)

Geef een reactie

