Studentenhap: Kip met pittige perziksaus

Zaterdag. Het begin van het weekend en een dag waarop je tijd hebt om eens lekker uit te sloven in de keuken. Ik heb laatst een recept gemaakt, waar je je niet ontzettend voor hoeft uit te sloven, maar wat wel heel lekker is. Kip met een pittig perziksausje. Urenlang tafelen en koken, daar heb ik doordeweeks echt geen tijd voor. Daarom ben ik altijd op zoek naar recepten die makkelijk te maken zijn, maar waar je wel heerlijk van kan genieten. Wat mij betreft is dat deze keer zeker gelukt. Hieronder het recept!

De ingrediënten:

DSCN1149

DSCN1159

– Kipfilet

– Blikje tomatenpuree
– Pakje zelf te maken aardappelpuree (als je een pakje hebt waar melk bij moet, dan melk erbij)
– Knoflookteentje
– Bruine suiker
– Paprika
– Rode ui
– Perzik in blik
– Ketjap
– Tomaat
– Olijfolie
– Geraspte kaas (dit mist op de foto)
– Sambal

Meng de poeder van de aardappelpuree met water en zet dit op het vuur. Blijf hier in roeren tot het een zachte puree is geworden en er geen korreltjes meer te zien zijn.
DSCN1157

 

Als het een gladde puree is, doe het dan in een ovenschaaltje. Ik heb als uitprobeersel een helft bedekt met geraspte kaas en een helft met bruine suiker. Laat dit er ongeveer een kwartier in staan.

 

 
DSCN1151

Snij de kip, ui, paprika en knoflook. De kip vind ik altijd lekker om in wat grotere stukken te snijden, maar dit kan je naar eigen smaak doen. Besprenkel de kip met wat zout en peper en bak deze rustig in de pan, totdat de kip wit wordt. Voeg dan de ui, paprika en knoflook toe en laat het even zachtjes op het vuur staan. Laat het ongeveer vijf minuten sudderen en voeg dan de tomatenpuree toe. Vervolgens een flinke scheut ketjap en goed door elkaar roeren.

Snij de perzik in kleine blokjes. Als de kaas van de puree een harde kost aan het worden is en de ingrediënten in de pan goed warm zijn, voeg dan de sap uit het perzikblik toe. Als je van zoet houdt, dan kan er een flinke scheut in. Persoonlijk vind ik het het lekkerst als je dit maar een klein beetje proeft. Om het lekker pittig te maken, voeg dan een flinke theelepel sambal bij. Ook dit is weer op gevoel. Ik houd van lekker pittig eten, dus bij mij gaat er altijd minimaal een volle theelepel in. Het is niet voor niets pittige perziksaus! Roer dit goed door elkaar en voeg als laatste wat bruine suiker en de perzikblokjes erbij. Deze hoef je niet zo lang mee te braden, maar alleen warm laten worden.

DSCN1162

DSCN1163

Haal de puree uit de oven en serveer de kip ernaast. Je kan dit gerecht eventueel ook met noodles doen, ook erg lekker! Ik vond de helft met de kaas over de puree het lekkerst. De bruine suiker was teveel in de puree gesmolten en ik proefde hem eigenlijk niet zo goed. Niet echt een succes dus, maar de kaas: heerlijk! Een lekker recept, binnen een half uurtje klaar. Just the way I like it.

2 thoughts on “Studentenhap: Kip met pittige perziksaus

  1. Ziet er goed uit! In mijn studententijd at ik heel wat minder speciale dingen… 4 van de 5 dagen soep met stokbrood en Boursin, haha. En dan een keer frieten van de frituur ofzo.

Geef een reactie

