Polygamie op Valentijnsdag

Valentijnsdag column

Voor de vrijgezel kan het soms wat confronterend zijn. De dag dat alle gelukkige stelletjes net nog wat gelukkiger lijken. De dag dat de liefde niet alleen van je beeldbuis spat, maar ook van posters en de menukaarten van restaurants. Valentijnsdag: de dag waarop je als single liever even een dagje in bed blijft.

Hand in hand lopen de stelletjes naar de restaurants waar ze hun eerste date hebben gehad. Ze gaan hun liefde vieren, die alweer een jaar of meerdere heeft overleefd. Gefeliciteerd stelletjes! Zeg ik daarop. Leve de liefde! En dat meen ik, ik typ dit zonder enige vorm van sarcasme. Maar ik verbaas me toch lichtelijk over het feit dat alleen ‘stelletjes’ deze dag vieren. Waarom deze dag eigenlijk is ontstaan heeft heel veel versies. Een daarvan vertelt over een Romeins feest waar koppels gevormd werden. Naamkaartjes van ongehuwde mannen en vrouwen gingen in een kom, en daar werd steeds een koppel uitgehaald. En ander beschrijft het verhaal van een Franse graaf die vastzat in de ‘Tower of London’ en liefdesbrieven schreef, die hij Valentines noemde. Eigenlijk weet niemand meer waar het nu echt vandaan komt. En de meeste opmerkingen die ik hoor over Valentijnsdag, is dat het een commerciële dag is, waarop winkeliers geld proberen te kloppen uit de portemonnees van geliefden. Ik vind het wel een romantische, mooie dag en zal deze dag wel overnemen van de stelletjes die het maar niets vinden.

Dus vier ik als single ook gewoon Valentijnsdag! Ik vier het omdat ik al 24 jaar een goede relatie heb met mezelf en met mijn familie. Ik vier het, omdat mijn vriendinnen altijd klaar staan voor me en mijn gesprekken aan willen horen, terwijl ze misschien wel wat beters te doen hebben. Ik vier het voor de grote liefde, die ooit vast gepaard gaat met een stabiele relatie. Ik vier het ook voor de goede relatie die ik heb met mijn tandarts, die me nog nooit een gaatje heeft aangesmeerd. Voor de relatie met mijn rabo-reader, die me nooit in de steek laat als ik schaamtevol aan de kassa sta. Ik vier het voor mijn relatie met de natuur, die ik op zondagen graag onderhoud. En die met de stad, die ik niet hoef te onderhouden, omdat het helemaal vanzelf gaat. Ik vier het feit dat ik heel veel relaties heb, die ik allemaal tegelijkertijd kan hebben. Leve de polygamie der relaties.

Waarom zouden alleen stelletjes in het middelpunt mogen staan, op de dag dat liefde gevierd moet worden? Je partner laat je het hele jaar door wel blijken dat je hem/haar lief hebt, maar al je andere relaties schieten er misschien een beetje bij in. Dus als je me zoekt op Valentijnsdag? Waarschijnlijk zit ik met een aantal grote tassen om me heen, met wat vriendinnen cocktails te drinken, terwijl de latin muziek m’n oren binnendringt. Een aantal relaties die als geen ander goed te combineren zijn.

Alvast een hele fijne Valentijnsdag!

6 thoughts on “Polygamie op Valentijnsdag

Geef een reactie

