Treinpraat

ns

– ‘Als mijn kont hier tussen past, dan kunnen we hier wel zitten.’

Drie vrouwen komen de trein binnen en gaan op de drie lege plekken van een vierzitters-plek zitten. Een vrouw is dik en heeft kort haar. Een vrouw ziet er verlegen uit met kort haar. De derde vrouw heeft halflang haar en draagt hakken. Mijn dij raakt de dij van de dikkere vrouw als ze gaat zitten. Opzij gaan kan ik niet meer, ik zit vast. De dikkere vrouw heeft de leiding in het gesprek, dat staat meteen vast. 

-Wanneer trekt Jennie bij hem in?
-Goh, dat weet ik niet. Vast wel snel, ze hebben het er al een tijdje over.
-Dat type vind ik toch apart hoor.
-Welk type?
-Die man van haar. Zo’n type.
-Wat voor type?
-Hij rent iedere ochtend om 6 uur een rondje om het plein. Iedere dag.
Daar moet toch wel iets van een stoornis in zitten.
-Welnee, hij houdt gewoon van rennen.
-Nou Greet, ik weet het niet. En dan zo plotseling bij elkaar intrekken en trouwen. Daar moet toch een reden voor zijn.
-Misschien gebeurde het om een reden.
-Ik snap gewoon niet waarom zo snel in een keer, je hebt toch de tijd. Ze is pas 23 jaar.
En dan in een sociale huurwoning.
Verlegen vrouw mengt zich in het gesprek.
-Ik woon ook in een sociale huurwoning.
-Ja, maar dat is anders.
-Waarom?
-Dat is gewoon anders.

– Hoe oud is die moeder eigenlijk van die dochter? 50 toch?
– Nee joh.
– Nou waarom niet dan?

stilte…Halflang haar vrouw gaat verder.

-Die dochter is toch 23 zeg je net?
– Je kunt toch ook een kind krijgen als je 40 bent, of niet dan? Zie ik dat verkeerd? Ja. Ik weet niet.
– Zij is 45 denk ik.
– Ja of ze is 22.
– Weet ik veel.

… Dikkere vrouw begint weer.

– Wat kijk je nou in ene boos?
– Ik kijk niet boos.
– Wat dan?
– Ik kijk bedenkelijk.
– Oh.
Verlegen vrouw
– Hmmm…

Dikkere vrouw begint weer.

– Die man die daar zit (wijst naar het gangpad). Die is geen Hollander he?
– Waar?
– Daarzo. Ik heb wel eens gezien dat er eentje uit de trein werd gezet.
– Aha.



– Gaat Ans nog mee zwemmen maandag?
– Nee.
– Nee?
– Nee.
– Gaat Bep ook niet?
– Ik heb eigenlijk geen idee.
– Nee ik ook niet hoor, maandag ga ik bijna nooit meer. Vrijdag meestal.
Maar Els wel he, die heeft nog heel veel inhaallessen. Misschien gaat die nog op maandag.
– Oh, dat zou goed kunnen.

Dikkere vrouw tegen verlegen vrouw.
– Zit jij nog aan de antibiotica?
– Uhm…
– Of niet?
–  ….
– Wanneer moet je terug voor controle?
– Volgende week vrijdag.
– Ohhhh, dan heb je dat kleine mannetje. Die Belg. Die woont in Brecht. In Brecht woont hij. Of het is een Pool, dat kan ook. Ik heb ook wel eens antibiotica pillen van hem gehad. Dat waren echt joekels.
– Oh.

… Halflang haar vrouw begint.

– Nou…hoelang nog?
Is er een frietkraam vlakbij jou? Ik heb wel trek in een bitterbal.

– Nee. Hoezo, wil je friet hebben? Dan gaan we dat toch even in het centrum halen.
– Nee joh, ik heb dat van de week al gehad.
– Nou maar je begint toch zelf over friet?
– Nee ze begint over bitterballen.
– Nou maar Greet mijn vet zit er al een half jaar in, dat is niet meer goed hoor.
– Oke geen friet dus.
– Maar een borrel wel?
– Nee, dat lukt niet meer.
– Waarom niet? 1 borrel kan wel.
– Vandaag even niet Marie. Vandaag even niet.

De trein nadert station Breda. De dames stappen uit. Eerst de verlegen, dan halflang haar. De dikke vrouw zit eerst nog vast tussen mij en de stoel. Na een flinke stoot schiet ze zichzelf uit de stoel.

– Greet! Wacht effe.

Wat een heerlijk treinvermaak. 

15 thoughts on “Treinpraat

  1. Hahahaha……
    Leuk! Laatsd maakte ik ook wat mee in de trein…. ’s av. laat zaten er 3 studenten in zo een college pak aan (2 jongens en 1 meisje) met elkaar in de trein. Ze kennen elkaar. Alles had er de hele tijd 1 het hoge woord. Ik zat met iemand en de dame die later t.o. me kwam zitten ergerde zich ook aan het hele gesprek van die jongen.
    Hij had het alleen maar over een bijeenkomst en stemmen.
    Verschrikkelijk en hij hield maar niet op.
    45 min. lang ging hij door.
    Die andere 2 hadden niets te zeggen omdat ze er niet tussen konden komen.
    Het meisje probeerde het wel. Maar hij gaaf die kans niet om te luisteren naar een ander.
    Verschrikkelijk.

  2. Hahaha! Leuk stuk! Af en toe krijg je allerlei komische, vermakelijke en humoristische gesprekken mee in het openbaar. Ik betrap mezelf regelmatig erop dat ik het leuk vind om naar te luisteren. Sommige mensen hebben totaal geen schaamte of wat dan ook.

  3. oh hahaha ik moest het echt met een glimlach lezen want ik heb dit soort dingen zelf ook heel vaak maar dan in de tram, laatst een stel meisjes die het erover hadden dat ze nog maag waren maar als ze 17 waren dat ze het wel zouden doen… en dat hele gesprek was ook echt lachwekkend!

  4. Grappig artikel! Veel mensen denken echt niet na als ze ergens zitten over het feit dat er misschien iemand meeluistert…

Geef een reactie

