Als ik gewoon even niets doe

razen

Als ik even niet kijk, is mijn wekker afgegaan zonder dat ik wakker geworden ben. Ik was mijn gezicht en vraag me af of mijn handen mijn gezicht straks echt gaan raken, of dat ik nog droom. Ik ben voorbij gelopen zonder te groeten, omdat mijn trein het enige was waar ik aan dacht. En zonder te kijken plof ik in de collegebank neer, begroet ik twee keer, omdat ik de eerste keer niet eens door had.

Als ik even niet denk, heb ik de clue niet begrepen. En probeer ik uit alle macht mee te gaan in het gesprek. Ben ik met stomheid mijn opa’s verjaardag vergeten, die twee dagen terug was, maar waar ik toen zat? Loop ik regelrecht naar de winkel, om er daar achter te komen dat ik al mijn boodschappen al in huis had.

Als ik even niet voel, krijg ik een verwijt van nonchalance. Terwijl er zoveel is wat ik gewoon niet zeg. Begin ik te twijfelen aan mijn reacties, wanneer er altijd een reden moet zijn dat ik lach.

Als ik even niet begrijp, zijn we alweer bij het eind van het gesprek. Angstvallig knik ik ja, terwijl ik hard zoek naar het woord waarmee het gesprek begon. Als ik even niet hoor, is alles al voorbij. Staat mijn lievelingsnummer op wat me pas aan de eindnoot vaag bekend voorkomt. Zeg ik ja, maar bedoel ik nee en heb ik weer een dubbele afspraak gemaakt.

Als ik even niet schrijf, heb ik meteen verloren. Omdat woorden die nooit geuit worden, eigenlijk helemaal niet bestaan.

10 thoughts on “Als ik gewoon even niets doe

  1. je hebt echt een schrijftalent! Ik heb laatste tijd meer dan ooit het gevoel dat de tijd, de dagen voorbij vliegen. Soms vergeten we echt van kleine momenten te genieten, en zijn we veel te druk met van alles.

Geef een reactie

