Lasagna van courgette

Ik heb bij een aantal vegetarische sites het volgende heerlijke recept gevonden: lasagna van courgette. Normaal gesproken ben ik dol op vlees en gehakt vind ik dan ook altijd een heel belangrijk ingrediënt. Maar uit nieuwsgierigheid besloot ik eens te gaan voor een geheel vegetarische maaltijd. De schijfjes dit keer gemaakt van courgettes en veel groenten erbij.
DSCN3629Ingredienten voor vier personen: 

– 1 bakje geitenkaas (kan creme zijn, in ieder geval geen plakjes)
– 4 courgettes
– Basilicum
– 2 potjes tomatenpuree
– 2 blikjes tomatenblokjes
– 1 pakje ricotta
– 2 paprika’s
– 1 bosje bosuitjes
– Boter
– Scheutje melk
– Peper en zout 

DSCN3624Stap 1:
Snijd de paprika’s, bosuitjes en een halve courgette in stukjes. Bak deze in een bakpan, totdat ze warm en wat bruin zijn. Snijd vervolgens de courgettes in twee stukken en haal de schil eraf. Snijd met een kaasschaaf de courgettes in dunne plakjes, die je een klein beetje kan aanbakken in een pan. Dit hoeft niet persé.

DSCN3621

Stap 2:
Vet de ovenschaal in met boter. Leg vervolgens een eerste laag courgetteplakjes onderin. Doe de tomatenpuree bij de groenten in de pan en laat de twee blikjes tomatenblokjes eerst uitlekken, zodat al het vocht eruit is. Doe daarna deze ook in de pan en mix het goed door elkaar.
DSCN3625
Stap 3:
Doe de ricotta (hele bakje), geitenkaas en wat melk bij elkaar in een grote kom en mix dit goed door elkaar. Doe vervolgens de groentensaus over de courgettelaag in de ovenschaal. Hieroverheen doe je weer een laag courgettes en daar weer de groentensaus. Tussendoor kun je ook wat geitenkaas leggen. Bewaar een beetje geitenkaas voor de topping.

DSCN3626
Stap 4: 
Als alle ingrediënten in lagen opgebouwd in de schaal zit, dan kan de topping erop. Dit is het ricotta-mengsel. Als finishing touch kun je er nog de overgebleven geitenkaas op leggen en wat basilicum. De basilicum kun je er ook vers naderhand aan toevoegen.

Doe dit zo’n 30 minuten in een oven van 200 graden en je lasagna van groenten is klaar. Eet smakelijk! 

DSCN3629

 

 

11 thoughts on “Lasagna van courgette

  1. Ik heb het ook eens gemaakt, maar had de plakken veel te dik, dus was niet heel lekker. Maar zo met dunne plakken ga ik ook nog eens proberen!

  2. Ik dacht ik ga gelijk even kijken!
    Lijkt me erg lekker dit🙂 meestal maak ik het gewoon met bladen maar dit lijkt me erg lekker.
    Tip voor vanavond misschien?

    X

    • Ik vind het erg lekker, maar ik hou ook wel van courgette. Maar de smaak is niet overheersend vind ik.

Geef een reactie

