Media Future Week Day 3&4

Het verslag van de derde en vierde dag op de Media Future Week. Een week die ontzettend snel is omgevlogen en waar ik ontzettend veel informatie en nieuwe ideeën heb gekregen. De derde dag kwam er een inspirerende spreker uit Amerika, Seth Shapiro. Ondanks dat zijn seminar vroeg in de ochtend was, negen uur begonnen we iedere dag, werd ik geboeid door zijn praatje. Hij benadrukte dat juist in de tijd van veranderingen je mee moet gaan en niet stil blijven staan. Dit is de beste tijd om te participeren in de mediawereld, omdat kansen voor het oprapen liggen nu de technologie zo ver reikt. Dit is volgens hem de beste tijd om iets in de media te gaan doen. ‘In a time of massive change, be the change’.

DSCN4258

Met ons team zijn we de derde dag in een wat vertraagd creatief proces geraakt. Zo voelde het althans, omdat we vast zaten in wat we al hadden bedacht. Creatieve conceptontwikkeling-technieken werden ingezet, om buiten het bekende te denken. Maar eerst was het tijd om naar de Dragons Den te gaan en ons concept te presenteren uit vakdeskundigen, om vervolgens een duimpje omhoog of omlaag te krijgen.

DSCN4228

DSCN4237

Onze eerste versie van het concept was een virtuele wereld toevoegen aan de huidige. Mensen die door een stad als Amsterdam lopen en daar de Google Glass opzetten, kunnen bij een bakkerij bijvoorbeeld op een play knop drukken, waardoor er een filmpje werd afgespeeld van die bakkerij in vroegere jaren. Zo worden de beelden van Beeld en Geluid gebruikt en krijgt het een functie.

Ons eerste concept werd echter niet helemaal goedgekeurd. We kregen 1 duim omhoog en drie twijfelachtig. Beter dan veel andere groepjes, waar er niet zuinig werd gedaan met minnetjes, dat dan weer wel. De feedback was dat het concept zeker wel bruikbaar is, maar dat de doelgroep waarschijnlijk niet de juiste is hiervoor. Toeristen zouden dit wellicht proberen, maar het persoonlijke gedeelte mistte. Met deze feedback gingen we weer aan de slag.

DSCN4179


Brainstormsessies. Een andere doelgroep kiezen bood ons meer kansen en een duidelijke richting kiezen in de doelstelling. We besloten het een educatieve waarde te laten geven en de doelgroep ‘kinderen in groep 5-6-7-8’ te maken. Dit omdat beelden die van vroeger zijn veelal niet meer waarde
hebben, dan historische informatie. Deze informatie kan bruikbaar zijn voor kinderen die er nog wat van kunnen leren. Zo kreeg het meer een functie en werd het persoonlijker.

DSCN4260

 

Qua technologie mochten we vooral vrij denken, het hoefde nog niet perse morgen inzetbaar te zijn. Ons concept veranderde in een virtuele wereld die een lerares kan creëren in haar les. Door middel van het opzetten van een Google Glass, of tegen die tijd een ander apparaat, kunnen kinderen een virtuele wereld creëren. Je loopt door de gymzaal bijvoorbeeld en ziet het paleis van de Koning en Koningin. Beelden die zij door hun bril zien zijn de beelden die in het archief zitten van Beeld en Geluid, toegespitst op het thema.

DSCN4244DSCN4243

We gingen ermee aan de slag in workshops. Het werd via The Business Model Canvas onder de loep genomen. Een handige techniek waardoor je een goed overzicht hebt van wie je stakeholders zijn en geld-instromen etc.

 DSCN4250

IVE = Interactive Video Education

Dat werd ons concept. En bij het uiteindelijk presenteren kregen we veel complimenten. Ook Seth Shapiro, de key-note spreker van die dag, had eigenlijk helemaal geen vragen. Het was duidelijk, we hadden de feedback verwerkt en het was klaar voor presentatie. Wauw, ineens kwam alles bij elkaar. Het concept was compleet en iedereen stond erachter. Naar zo’n afsluiting toewerken na een warrig creatief proces is altijd zo fijn.

 DSCN4236

Tussendoor een heerlijke barbecue en na het eten gingen we verder met de creatieve sessie. Dagen van 09:00 tot 09:00, geen kinderspel.

De vierde en laatste dag! De dag van de laatste hand leggen aan het concept om vervolgens te presenteren.

DSCN4269


Maar eerst nog een seminar van 3FM Serious Radio. Over het Glazen Huis, hoe dat ooit tot stand is gekomen en waarom het zo’n succes is. Er zit helemaal geen moeilijke formule achter dit concept. Het begon als een simpel idee: we zouden eens wat moeten doen voor ziektes die niet zo bekend zijn. Ja. Locatie? Ergens in het centrum waar veel mensen zijn. Wat zetten we neer? Iets met doorzichtige wanden. En zo ontstond het Glazen Huis. Succesconcepten beginnen soms met een simpele ingeving.

DSCN4242

En na het seminar van Armada Music en het succesverhaal achter de livestream radio uitzending van Armin van Buuren, werd het tijd om voor te bereiden voor de presentaties.

DSCN4291

DSCN4284


Ons team, team4, ging als eerst. In een Pecha Kucha vorm (20 slides, 20 seconden praten per slide) werd IVE uitgelegd. De reactie van de opdrachtgever was positief en zou dit zeker in de toekomst zien werken. Een antwoord wat meer dan goed voelt na vier dagen hard werken. Het was een week om niet te vergeten en ik raad het iedere mediastudent aan die de kans krijgt om dit te doen. De Media Future Week is een kans om nieuwe contacten op te doen, je kennis te vergroten en genieten van nieuwe media en concepten. Mijn ervaring is blijvend. Wat een fijne week! 

6 thoughts on “Media Future Week Day 3&4

  1. Jammer dat jullie eerst 1 duim kregen.
    Maar daar leer je weer van.
    Dit is zo interessant en je hebt veel geleerd.
    Fijn om een heerlijke brak te hebben met een bbq.
    Erg lange dagen.
    Ik hoop dat je hier veel van geleerd hebt.

    Fijne dag Xoxo

  2. Gaaf dat jullie zo creatief hebben nagedacht over de toekomst. Als ik jou verslagen zo lees, vind ik het stiekem jammer dat mijn school niet soort leuke activiteiten organiseert. Het lijkt me zo enorm interessant en inspirerend!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s